Diablo III: Reaper of Souls Review

Diablo III: Reaper of Souls Review

Ik zat daar, op de dag dat Diablo III lanceerde. Het was enkele minuten over twaalf, midden in de nacht. De game wilde niet starten. Error 39 vulde mijn scherm. Op Twitter zag ik hoe mensen boos werden, de servers van Blizzard konden de enorme toestroom niet aan. Met Reaper of Souls, de eerste uitbreiding voor deze derde Diablo, lijkt dit probleem ver achter ons te liggen. Blizzard doet je het verleden vergeten en schotelt je een toekomst voor die beter is dan je ooit had kunnen bedenken.

Reaper of Souls grijpt terug naar de sfeer van eerdere games in de franchise. Dit zie je meteen wanneer je het spel voor het eerst start. De kleurrijke omgevingen uit Diablo III zijn ingeruild voor grauwe, kille plekken. De vijanden waar je tegen vecht lijken bloeddorstiger, je bent je leven niet lang zeker. De straten van Westmarch, waar het nieuwe vijfde hoofdstuk van het verhaal je doorheen laat lopen, zijn gevuld met events om te voltooien naast het hoofdverhaal. Stapels met lijken vullen het beeld, inwoners rennen door het scherm alsof het hun laatste momenten in Sanctuary zijn. En dat zijn het ook. Op elk moment kunnen ze overmeesterd worden door kwade spirits. De koning kan zijn volk niet meer beschermen.

Hoewel het kleurenpallet een stuk duisterder is geworden in Reaper of Souls, is de afwisseling tijdens het spelen goed aanwezig. Niet alleen in de omgevingen waar je je doorheen moet vechten, maar ook de monsters aan de andere kant van je wapen. Tijdens de nieuwe campagne, die zo’n zes uur in beslag neemt, kom je steeds nieuwe creaturen tegen, monsters die het op je gemunt hebben en bossbattles waar je je vingers bij af kunt likken. In één nieuw hoofdstuk is Reaper of Souls haast interessanter te noemen dan de complete campagne van Diablo III. Ook zorgt de uitbreiding ervoor dat de originele game langer te spelen is dan ooit tevoren. Zo brengt Reaper of Souls de nieuwe Crusader-klasse, een nieuw speelbaar personage dat goed te vergelijken is met de Paladin uit Diablo II. Ze vechten met heilige krachten, maar kunnen ook beschermende moves uitvoeren. Bijzonder handig wanneer je in co-op speelt met vrienden. Met een groot schild en zwaard in de handen speelt de Crusader compleet anders dan de andere aanwezige klassen, het is helemaal niet erg om het personage naar de nieuwe levelcap van zeventig te brengen.

Een van mijn favoriete nieuwe toepassingen van Reaper of Souls is, hoe simpel en klein het ook klinkt, het gebruiken van de nieuwe Mystic Artisan. Deze persoon kan via de transmogrify-technieken jouw gear een nieuw uiterlijk geven zonder de bestaande krachten van het stukje armor te verliezen. Ik ben iemand die in games als Diablo en World of Warcraft liever een mooi, matchend stuk armor draagt dan zomaar gaat voor iets sterkers dat niet bij de rest past. Dat probleem ligt nu achter me. Met enkele drukken op de knop zag ik hoe mijn outfit veranderde in een armor dat precies bij elkaar paste. Tijdens het spelen opende ik steeds meer nieuwe mogelijkheden. Mijn oude Demon Hunter oogt eindelijk weer goed.

Grootste toevoeging aan de game is echter de Adventure mode. Hier krijg je ongelimiteerde toegang tot de complete speelwereld die Diablo III nu rijk is in haar vijf acts. Je hoeft het verhaal niet te volgen maar kunt gaan en staan waar je zelf wilt op dat moment. De map is gevuld met kleine missies om te voltooien die steeds betere prijzen geven. Wanneer je genoeg van deze missies tot een einde hebt gebracht krijg je toegang tot een Nephalem Rift. Deze random in elkaar gezette dungeons zijn een grotere uitdaging dan je van de game gewend bent. Niet alleen de dungeon leent elementen uit alle facetten uit het spel, ook de vijanden komen hier samen. Tegenstanders uit act 1 en 4 die door elkaar lopen zorgen voor compleet nieuwe tactieken en weten je op momenten goed uit te dagen. De rewards die je krijgt voor het verslaan van dit gespuis zorgen ervoor dat je steeds terug wil komen voor meer. Zelfs wanneer je al level zeventig bent. Je kunt altijd sterker worden, er is altijd betere gear te vinden. Nu de Auction House gesloten is en je gear niet meer kunt kopen, is dit de manier om te blijven groeien. Maar let wel, de vijanden groeien met je mee, de uitdaging zal er altijd blijven. Omdat deze dungeons steeds anders zijn, slim in elkaar zitten en jou goed aan het werk blijven zetten, is de game op papier oneindig speelbaar.

De loot die je tijdens missies krijgt is eerder al veranderd. Je hebt Reaper of Souls niet nodig om gebruik te maken van Loot 2.0. Hierbij krijg je tijdens je avonturen minder stukken kleding, maar wanneer je wat vindt, is het altijd toegespitst op het personage waarmee je speelt. Je gaat vaker Legendaries zien vallen, enchanten gaat belangrijker worden. Ook de verbeterde Paragon-levels, waarmee je na het hoogste level kunt blijven groeien, zijn nu ook aanwezig in Diablo III wanneer Reaper of Souls niet geïnstalleerd staat. Maar wanneer je Diablo III nog steeds speelt, zou je dom zijn om deze uitbreiding niet te kopen. Met Reaper of Souls tilt Blizzard de complete game naar een hoger niveau.

Blizzard heeft van Diablo III de game gemaakt die het hoort te zijn. Reaper of Souls brengt voldoende content om je jaren bezig te houden zonder de aandacht te laten verslappen. Met een duistere setting, gruwelijke vijanden en de random dungeons in de Nephalem Rift ben ik weer meer in Sanctuary te vinden dan ooit tevoren. En dat is een heel goed ding.

[review pros=”+ Nieuwe klasse speelt heerlijk
+ Diablo is weer duister
+ Bizar veel content” cons=”- Vaarwel sociaal leven” score=91]