Gamescom 2016: Watch_Dogs 2 Preview

Watch Dogs 2

8.5

Gamescom 2016: Watch_Dogs 2 Preview

Gamescom 2016: Watch_Dogs 2 Preview

Het eerste deel van Watch_Dogs had een klein groepje fanatieke fans. De game begon als een prestigieus project waar door velen naar uitgekeken werd, maar eindigde voor velen als een teleurstelling waar meer uitgehaald had kunnen worden. Met Watch_Dogs 2 wil Ubisoft de lichtzure smaak van het eerste deel wegspoelen, en ze lijken de goede richting op te gaan.

Er zijn sowieso twee belangrijke en grote stappen genomen die het tweede deel van Watch_Dogs op voorhand al aantrekkelijker maken dan het eerste. Om te beginnen is het saaie hoofdpersonage Aiden Pearce met vervroegd pensioen gestuurd. In Watch_Dogs 2 heb je de controle over Marcus Holloway, een hacker die beschuldigd wordt van een misdaad die hij niet heeft begaan. Om zijn naam te zuiveren moet hij ctOS 2.0 hacken, wat uiteraard de opvolger is van het ctOS dat we kennen uit Chicago.

En nu we het toch over steden hebben, komen we gelijk uit bij de tweede grote verandering. De omgeving van Chicago is namelijk ingeruild voor die van San Francisco. Op zichzelf natuurlijk al een stuk aantrekkelijkere stad die het spel absoluut ten goede komt. Weg met die saaie grauwheid die we van Chicago kennen; een warm welkom (letterlijk) voor het zonnige en kleurrijke San Francisco. De zomerse sfeer geeft je gelijk stukken meer zin om het spel te spelen, en zeg nou zelf: een spel waarbij je geregeld uit kijkt op de Golden Gate Bridge is absoluut geen straf om te spelen.

Het nieuwe hoofdpersonage en de aantrekkelijkere omgeving zouden al genoeg reden kunnen zijn om Watch_Dogs 2 te gaan spelen als je niet zo weg was van het eerste deel, maar Ubisoft doet ook op gameplay-gebied de nodige moeite. Allereerst worden er nieuwe gadgets geïntroduceerd om te hacken en mee te kunnen spelen. Voorbeelden zijn een kleine drone waarmee je vliegend de omgeving kunt verkennen en scannen, of een klein robotje op wieltjes waarmee je ongezien switches om kunt zetten of systeemkasten kunt hacken. Technische vernuftigheidjes die perfect in de wereld der hacks thuis horen en mooi aansluiten op de huidige technologische ontwikkelingen.

Maar ook voor gamers die wat minder van het hacken zijn, wil Ubisoft opties bieden om dit spel te kunnen spelen. Ondanks dat het eigenlijk het belangrijkste onderdeel van de game is, is het namelijk mogelijk om Watch_Dogs 2 uit te spelen zonder ook maar één hack (afgezien van wat tutorials dan misschien) uit te voeren. Gewoon als een third person-shooter dus. Anderzijds wordt het ook mogelijk de game uit te spelen zonder ook maar één kill te maken. Het toont aan dat Ubisoft echt wat lijkt te gaan doen met de kritiek op het eerste deel en een zo groot mogelijke groep gamers aan wil gaan spreken.

Dat is ook te merken aan de aanpassingen die gedaan zijn in de driving mechanics. Een veelgehoorde klacht was dat de wegligging en besturing van voertuigen in het vorige deel verre van goed was. Het leek alsof alle voertuigen boven het asfalt zweefden en door bochten gleden in plaats van dat je voelde dat je contact had met het asfalt. Daarom is het hele systeem achter de besturing compleet opnieuw gebouwd. Ook is het nu mogelijk om terwijl je een auto, quad, truck, boot of motor bestuurt je wapen te gebruiken. Compleet nieuwe manier om je te verplaatsen, is parkour. Of freerunnen, dat klinkt voor sommigen misschien wat bekender. Soepeltjes over van alles en nog wat heen rennen en over obstakels heen springen dus. Het ziet er tof en vloeiend uit en kan achtervolgingen te voet een mooie nieuwe dimensie geven.

Wat ook op de schop is gegaan, is de multiplayer. Naast de ‘normale’ competitieve multiplayer, wordt het namelijk ook mogelijk om coöperatief online te spelen. Je kunt online andere spelers tegenkomen om samen het virtuele San Francisco te verkennen en missies te voltooien. Volgens welk systeem dit gaat werd in de demo nog niet helemaal duidelijk, maar volgens de ontwikkelaar zal het in ieder geval ‘seamless’ gaan.

Wat we in Keulen gezien hebben, bevestigt het vertrouwen dat we al in deze game hadden. Niet per se het vertrouwen dat Watch_Dogs 2 een triple A-titel gaat worden, want daarvoor moet écht alles perfect op zijn plek vallen, maar in ieder geval dat dit een stukken betere game gaat worden dan het eerste deel. Nu al zin in een virtuele vakantie naar San Francisco!