Halo: de beste easter eggs

Halo: de beste easter eggs

De easter egg, het blijft een fascinerend onderwerp. We treffen ze aan in vele soorten van entertainment. Lang geleden werden de easter eggs zelfs al op muziekplaten aangetroffen. Speel bepaalde muziek achterstevoren af en je vindt een geheime boodschap. In boeken, films en games zien we ze ook keer op keer terug komen. Halo zit er dan ook vol mee. We bespreken de tien meest opvallende met je.

Monkey Man, Halo 3: ODST
Het heelal is groot. Heel groot. De mensheid en de leden van The Covenant zijn niet de enige inwoners die de ruimte vullen met leven. Nee, er is meer, veel meer. Zo bleek wel tijdens het einde van Halo 3: ODST. Wanneer je het spel op de hoogste moeilijkheidsgraad tot een einde hebt gebracht (Legendary), krijg je tijdens het zien van de laatste video stiekem de mogelijkheid om je pookje op de controller naar links te drukken. De game geeft het niet aan, je moet er eigenlijk helemaal zelf achter komen. Terwijl het filmpje gewoon doorgaat kijk je dan naar wat er links buiten beeld aan de hand is. Daar zie je hoe Buck kleine insecten uit de huid haalt van een Monkey Man. Jawel, een Monkey Man.

Password, Halo 3
Tijdens het spelen van Halo 3 stuit je op een marinier die ergens een deur in wil. Helaas, hij weet het afgesproken wachtwoord niet waardoor de marinier aan de andere kant de deur niet open mag maken. Wat volgt is een hilarisch gesprek over een vergadering waar het wachtwoord besproken werd, het gegeven dat een Covenant zo ook binnen zou kunnen zonder wachtwoord en zelfs dat de Chief niet binnen mag. Hij weet het wachtwoord niet. Op elke moeilijkheidsgraad waarop je de game speelt loopt het gesprek net wat anders. Het leuke van dit alles is dat deze gesprekken ingesproken zijn door de mannen van Rooster Teeth. Inderdaad, de makers van de webserie Red vs. Blue. Het was een bedankje van Bungie richting de fans. En dat is stiekem best cool.

Scarab Gun, Halo 2
Ten tijde van de Xbox-release van Halo 2 ging al snel het gerucht dat je de kracht van de Scarab, de grote lopende tank van de Covenant, zelf kon gebruiken. Onzin, zo leek het, maar toch doken her en der berichten op die het tegendeel konden bewijzen. En jawel, Bungie had de Scarab Gun verstopt in de game. Om hem te vinden moest je een Banshee naar een plek zien te krijgen waar eigenlijk geen Banshee’s zijn. Een hele opdracht op zich. Daarna moest je behoorlijk hoog door het level vliegen om daar het wapen te vinden. De intense kracht die het wapen brengt is ongekend. Tijdens de release van Halo 2 voor Vista erkende de ontwikkelaar de gun daadwerkelijk door er een achievement aan te hangen. Deze achievement keert ook terug in The Master Chief Collection.

Plassende Brute, Halo 3
Je kunt niet altijd alert zijn wanneer je in bent gezet tijdens een oorlog. Er zijn nog steeds zaken die je niet kunt plannen, waar je tijd voor moet nemen. Bijvoorbeeld het beheren van je blaas. Wanneer je moet plassen, moet je plassen. Je officier kan zo hoog of laag springen als dat hij wil, moeder natuur is niet tegen te houden. Zo ook tijdens het spelen van Halo 3. Als je tijdens het level The Ark een bepaalde kamer binnen gaat zonder iedereen om te leggen, dus lekker stil te zijn waardoor de slapende Grunts niet wakker worden, is het zomaar mogelijk dat je een Brute net zijn behoefte ziet doen!

Legendary Ending
Je hebt misschien wel eens een deel in de franchise tot een einde gebracht. Na het voltooien van het laatste level krijg je de laatste video te zien waarna de credits over het scherm rollen. Toch heeft de ontwikkelaar achter de game er steeds voor gekozen om de spelers die het spel op de hoogste moeilijkheidsgraad hebben weten te voltooien te trakteren op een extra video. Zo zagen we bijvoorbeeld in Halo 4 een verlengde versie van het eindfilmpje na een speelsessie op Legendary. Hierin zagen we, hou je vast, de ogen van de Master Chief! Leuker was echter het einde van Halo: Combat Evolved. Nadat je het spel op Legendary tot een einde had gebracht en de Chief de Pilar of Autumn tot een ontploffen had gebracht, zag je hoe sergeant Johnson zijn wapens niet meer wilde gebruiken richting zijn vijandelijke Covenant. Omdat het eind eraan zat te komen was er maar één toepasselijke actie: Johnson opende zijn armen en gaf de Elite een knuffel om zo samen te sterven. Dit einde bleek snel niet te kloppen en gewoon als een grap vanuit Bungie in de game te zijn verwerkt aangezien Johnson in Halo 2 gewoon nog leefde.

Tribute Room, Halo: Reach
Halo: Reach was het officiële afscheid van Bungie richting Halo. Dat was te merken in de toon van de game. Alles was grauwer, meer depresief. Natuurlijk paste dit ook perfect bij het te vertellen verhaal. Maar Bungie nam ook even tijd om terug te kijken op de behaalde successen. Wanneer je bij Halsey’s lab bent is er ergens buiten het level (doe het in de coöperatieve speelstand, je gaat dood namelijk) een schakelaar die je om kunt zetten. Hierdoor krijg je de toegang tot een lange gang welke uitloopt in een heuse Tribute Room. De kamer is gevuld met beelden en teksten uit het verleden. Niet zozeer de games zelf, maar de community wordt hier in de spotlight gezet. Denk aan Red vs. Blue, de mannen achter Halo.Bungie.Org, de Warthog Jump video wordt benoemd. Kortom, Bungie bedankt haar fans op een zeer mooie, toepasselijke manier.

Siege of Madrigal
Mensen die Bungie kennen door Halo zullen twee keer over hun hoofd krabben bij de woorden Siege of Madrigal. Het is de titel van een liedje van de soundtrack van Myth, een eerdere game van Bungie. Het lied keert terug in elke Halo die Bungie gemaakt heeft. Op speciale, geheime plekken. De leukste hiervan is te vinden in Halo 3: ODST. In het level Kikowani Station is het mogelijk om tijdens het spelen diverse schakelaars om te halen. Wanneer je deze omzet en terugvliegt naar een bepaalde, geheime disco, zul je het liedje opnieuw horen. Echter, omdat het een disco is, speelt er even een andere track genaamd Never Surrender. Wanneer je de laatste schakelaar omzet zal Siege of Madrigal spelen. Elke Grunt in de disco zal uitbarsten in een dans en een Brute doet zelfs dienst als heuse DJ.

Master Chief, Halo: Reach
Wanneer je Halo: Reach tot een einde brengt en het belangrijkste stukje software van de planeet af weet te krijgen, zie je hoe de Pilar of Autumn net op tijd weet te ontsnappen aan de totale dominatie van The Covenant. Het is het einde voor de planeet en iedereen die daar leeft. Het is echter het begin voor heel iets anders. Tijdens dit einde is er namelijk een shot vanuit de Pilar of Autumn. Hierin zie je hoe de planeet onder je verdwijnt terwijl de Autumn de lucht in vliegt. Wanneer je tijdens dit filmpje op het goede moment de pook op je controller naar rechts duwt, zie je daar niemand anders dan de laatste levende Spartan in een cryo-slaap. Het is Spartan 117, The Master Chief. Hij ontkomt aan de destructie. Het is daar op The Pilar of Autumn dat hij momenten later wakker moet worden omdat The Covenant binnen is gedrongen. Het is daar waar Halo: Combat Evolved begint.

Destiny, Halo 3: ODST
Momenteel zijn veel mensen bezig met Destiny, de nieuwe game van ontwikkelaar Bungie. Het is dezelfde ontwikkelaar die ons Halo gaf. Van Halo: Combat Evolved tot Halo: Reach heeft de studio haar best gedaan om ons prachtige verhalen te geven, epische momenten te laten beleven en keer op keer terug te laten keren naar de ringplaneten. Maar na vijf Halo-titels was Bungie toe aan iets nieuws. Destiny werd het nieuwe project. Hoewel het nog behoorlijk lang zou gaan duren voordat we ook maar iets van Destiny zouden gaan horen, was het al in Halo 3: ODST dat de ontwikkelaar ons de eerste tease gaf. Ja, dat was dus nog voordat Halo: Reach verscheen. In de vorm van een poster zien we duidelijk Destiny, inclusief The Traveler. Wisten we toen veel dat dit jaren later een enorme game zou gaan worden…

Skulls, Halo 2
Voordat de Skulls een centraal onderdeel werden van de bekende Halo-gameplay, vonden ze hun introductie in Halo 2. In diverse levels lagen doodshoofden verstopt. Waarom en van wie ze waren? Niemand die het wist. Ze lagen op de meest vreemde plekken, ver buiten de begaande gebieden die je normaal af moest leggen om het level te voltooien. Grappig aan deze easter egg is dat ze daadwerkelijke impact hadden op het spel. Zo was er bijvoorbeeld een Skull die, wanneer je hem vond en oppikte, de complete HUD uit je spel haalde. Je healthbar, ammo, alles was weg. Het scherm was leeg. Dus ook je vizier was foetsie. Het maakte de game stukken pittiger. Vanaf Halo 3 werden de Skulls daadwerkelijk toegevoegd als verzamelobject waarna jeze , wanneer je ze gevonden had, wanneer jij wilde aan kon zetten om het spel aan te passen op de manier die jij wilde.

De Halo-serie zit vol met easter eggs. We hebben nog maar een tipje van de sluier opgelicht. Echter, dit zijn de easter eggs die ons het beste bij zijn gebleven, die daadwerkelijk wat toe hebben gevoegd aan de game en de beleving tijdens het spelen. We dagen je dan ook uit om in The Master Chief Collection op zoek te gaan naar deze verborgen grappen. En wie weet, misschien ontdek je er nog wel meer…

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.