Halo Infinite Preview #E32018

Halo Infinite

Xbox One

Halo Infinite Preview #E32018

Halo Infinite Preview #E32018

We wisten het allemaal, maar geloofden het niet echt. Een nieuwe Halo moest in ontwikkeling zijn, maar was dit al het moment dat Microsoft ‘em zou gaan laten zien? En jawel, de opening van de E3 persconferentie was het moment dat Halo Infinite aan de wereld getoond werd. Meer dan een trailer was er niet. Maar het zei zo enorm veel.

Het is inmiddels al behoorlijk wat jaren geleden dat Bungie afscheid heeft genomen van Halo en 343 Industries het magische stokje over mocht nemen. De meest iconische franchise die de Xbox kent kreeg inmiddels alweer drie jaar geleden haar laatste deel in de vorm van Halo 5: Guardians (Halo Wars 2 tellen we in de main-line even niet mee). Het is geen geheim dat de campaign van die game zwaar teleurstellend was, terwijl de multiplayer mogelijk Halo’s beste was. En hoewel die game nog steeds op reguliere basis voorzien wordt van nieuwe content, is het goed om te weten dat 343 terug naar de basis gaat voor een nieuwe Halo. Hoewel de getoonde trailer misschien niets weg lijkt te geven, is er voor de mensen die affiniteit hebben met de serie behoorlijk wat te zien.

De trailer toont de Master Chief en enkele UNSC soldaten, gestrand op een Halo-ring. Toch zijn er hints op te vangen die lijken te duiden op Zeta Halo, of Installation 07. De reden? De beesten die uitgebreid getoond worden in de beelden. Fans die de boeken lezen (waar ik mezelf toe reken) weten uit Halo: Primordium en Halo: Hunters in the Dark dat Zeta Halo, Installation 07, de thuisbasis is van flink wat fauna,waar ook de hert-achtige beesten genoemd worden. Een andere hint is te vinden in de geschreven schriften in de oude structuren die we zien. Het bewijst niets, maar kan duiden op de aanwezigheid van een oud, uitgestorven menselijk ras op deze ‘planeet’. En ook dit klopt met de gigantische Halo lore, waarin beschreven staat dat Zeta Halo ooit het huis was van de mensheid ten  tijde van de Forerunners.

Toch, de meest duidelijke hint is te vinden in de radio die we tegenkomen in de trailer. Deze zend morsecode uit. Natuurlijk is het internet hier vol opgedoken om dit te vertalen. Wat er uit komt? ’SOS, Zeta Halo, GRD’. Wat GRD moet betekenen vraag ik me af, de rest lijkt meer dan duidelijk. Wat verder duidelijk is uit de trailer is dat een scherm op de Pelican de datum 5/27/2560 laat zien. Dit zegt dat de game zo’n achttien maanden na Halo 5 speelt. Tijdens de verhalen uit Halo: Primordium hebben de Forerunners mensen vast gezet op Zeta Halo in een plek genaamd ‘the Palace of Pain’. Ze werden gebruikt als voer voor experimenten. Experimenten met The Flood, om een medicijn te vinden. Een manier om The Flood tegen te gaan. Nadat toch besloten werd om The Flood overal uit te schakelen en de Halo’s geactiveerd werden (en zowat heel het leven in het universum te eindigen), zou het zomaar eens mogelijk kunnen zijn dat er toch nog wat van The Flood wist te overleven op Zeta Halo, in een onderzoekslaboratorium. Misschien wachten ze daar nog steeds. Een onderzoeker op Reddit kwam er achter dat wanneer bepaalde pictogrammen uit de trailer omgezet werden naar de Engelse tekst, en deze weer door een ‘cryptogram solver’ werden gehaald, twee woorden het resultaat waren. Enemy Within. De Flood zit in Zeta Halo’s dieptes?

Maar hoe zit het dan met Cortana? De AI, die gemiddeld zeven jaar mee gaat voordat ze zichzelf gek denkt, is aan het einde van Halo 4 bij de Chief weggehaald. In Guardians bleek ze niet meer te zijn wie ze was, maar de Chief bleef voor haar vechten. Er moest toch echt een stukje Cortana over zijn, niet waar? Op het einde van de trailer heeft Master Chief een blauwe chip welke hij in zijn helm stopt. Een nieuwe AI? Wanneer we de trailer onder de loep nemen zien we dat de chip een serienummer draagt, eindigend met een D. Niet het serienummer van Cortana, een nieuwe AI lijkt dus een mogelijkheid. Geruchten en denkwijzes op het internet denken dat dit refereert naar een nieuwe AI genaamd Durandal, dit linkende aan een klassiek stuk literatuur, The Song of Roland.

In de comic Halo: Library Edition werd gehint naar het feit dat The Song of Roland een belangrijk gedeelte zou zijn in de volgende game. In dat verhaal werd de ridder Roland verraden door zijn strijdmakker Ganelon en vond de dood na heldhaftig te hebben gevochten. Ganelon raakte gewond bij dit gevecht, maar opende een deur voor Koning Charlemagne wie op zijn beurt de crimineel om het leven bracht. Het gebruikte zwaard draagt de naam Roland en is gemaakt van ‘hetzelfde staal als Joyeous en Curtana’. Hier kunnen we uit afleiden dat Durandal een krachtige constructie is, gecreëerd uit Roland, de AI uit de Spartan Ops-afleveringen uit Halo 5. Hoewel Roland het misschien niet gaat overleven, geeft dit de Master Chief de mogelijkheid om Cortana’s afgezwakte staat te gebruiken om haar te verslaan en zo het universum te redden. Interessant gegeven is dat in Halo: Tales from Slipspace, Cortana zichzelf beschrijft als ‘joyous’, exact zoals in The Song of Roland gebruikt wordt om Durandal te beschrijven.

Toch, de grootste hint die uit de trailer naar voren komt is het gebruik van muziek. Het moment dat we Master Chief voor het eerst zien, horen we ‘Finish the Fight’, de muziek die gebruikt werd in de aankondigingstrailer van Halo 3. Waar vanaf Halo 4 een compleet nieuw geluid met een compleet verschillende soundtrack werden gecreëerd, lijkt de trailer te hinten naar de hoogtijdagen van de franchise. Naar de tijd van Halo 3. 343 Industries lijkt terug te gaan naar de roots, naar de tijd dat Halo groter was dan de Xbox zelf. De naam, Halo Infinite, lijkt daar ook naar te wijzen. Daarnaast rijst bij mij de vraag of dit een game gaat zijn zoals elke andere Halo’s, of dat we hier gaan spelen met een grote, open wereld.

Of Halo Infinite gaat verschijnen op de Xbox One, ik durf het niet te zeggen. De nieuwe engine (de trailer draait geheel op in-engine beelden!) oogt fantastisch. Het zou me niets verbazen wanneer Halo Infinite een launchgame gaat worden voor de volgende Xbox. Het zou me niets verbazen wanneer die nieuwe Xbox in 2021 gaat verschijnen, met dit als meest belangrijke titel. In dat jaar bestaat Xbox, alsook Halo, namelijk exact twintig jaar….