Het einde van Disney Infinity, het einde van toys-to-life?

Het einde van Disney Infinity, het einde van toys-to-life?

Afgelopen week kwam het redelijk schokkende nieuws naar buiten dat Disney besloten heeft te stoppen met het maken van games. Franchises worden als licenties ondergebracht bij andere ontwikkelaars. Electronic Arts is hier een goed voorbeeld van, zij hebben de mogelijkheid om met Star Wars aan de slag te gaan. Met het nieuws kwam ook dat Disney Infinity per direct geannuleerd werd en dat Avalanche Software gesloten werd. Is dit het begin van het einde voor het toys-to-life genre?

Zoals elk jaar ga ik in de zomer naar de Gamescom: de plek waar ontwikkelaars nieuwe games laten zien en waar wij als pers uitgebreid met de titels aan de slag kunnen gaan. Het was niet anders in 2011. Daar, in de warme krochten van de Duitse beurs had ik een afspraak bij Activision. Ik mocht aan de slag met een nieuwe game. Een game die anders was dan elke game die ik voorheen had gezien. Innovatie, dat trekt me als gamer. Ik ging bij de uitgever langs en kwam in aanraking met ‘Toys for Bob’, een redelijk onbekende ontwikkelaar met grootste plannen. De game die ik zag? Skylanders: Spyro’s Adventure. Hoewel ik dacht dat ik met een vervolggame van de paarse draak te maken zou krijgen, bewees de ontwikkelaar me snel dat hier een toekomstige hit klaar stond.




Toen we nog kleine kinderen waren speelden we allemaal met poppen en actiefiguren. We fantaseerden hele verhalen om het karakter heen en bewogen met onze handen het popje op en neer. Maar wat als je deze figuren nu eens echt tot leven kan brengen? Nee, nee, denk nu niet meteen aan die Pixar film. Dat is nep. Met Skylanders: Spyro’s Adventure kun je voor het eerst je eigen figuurtjes écht tot leven brengen.

– Skylanders: Spyro’s Adventure Preview.

De manier waarop de speelgoedfiguurtjes tot leven gewekt werden was simpel maar krachtig. Eindelijk had je iets fysieks in je handen uit de spelwereld. Je savegame van het personage zat in het poppetje zelf en je kon met hetzelfde mannetje op elk platform aan de slag. Dit was iets nieuws, een baanbrekende techniek. En natuurlijk wist ik dat het hier niet bij zou gaan blijven. Door steeds meer poppetjes te introduceren (wat Skylanders in de vervolgdelen dan ook flink heeft gedaan) was er een sterk businessmodel gevonden. Meer content? Nieuw poppetje kopen! Het was dan ook geen verrassing toen Disney met Disney Infinity ook de techniek omarmde. Zelfs Nintendo heeft met haar Amiibo eenzelfde constructie opgericht. Maar het was vooral Disney waarvan ik wist dat ze op een goudmijn zaten.

Wanneer ik mijn kast in kijk zie ik de drie Disney Infinity-games staan, inclusief een poppetje of 25. Ja, mijn liefde voor Disney en haar franchises hebben mij er toe getrokken om met de games aan de slag te gaan en steeds te investeren in nieuwe poppetjes. Het briljante van de serie is dan ook de stijl, de manier waarop ze alle personages uit diverse films en tekenfilms samen weten te brengen in een allesomvattende stijl. Het poppetje lijkt op het daadwerkelijke personage, maar de koddige stijl van Disney Infinity maakt er een prachtig beeldje van. Alles is consistent met elkaar, alles oogt bijzonder. Met de toevoeging van Marvel en Star Wars in vervolgdelen trok ik vaker dan eens de portemonnee. Ik heb beeldjes in mijn kast staan waar ik nooit mee heb gespeeld, maar puur heb gekocht door de liefde voor een bepaalde franchise. Een goudmijn, ik zeg het je.

https://www.youtube.com/watch?v=DWnA-yXUmJI

Tenminste, daar leek alles op te wijzen. Tot vorige week het bericht kwam dat Disney stopt met Disney Infinity, de deuren van ontwikkelaar Avalanche sluit en kapt met het maken van games. De ontwikkeling rondom Disney Infinity 4.0 gaat dus niet door, maar de twee uitbreidingspakketten voor 3.0 (Finding Dory en Alice Trough the Looking Glass) verschijnen nog wel. Reden hiervoor gaf Disney ook; de oplopende kosten in combinatie met het uitdagende businessmodel werd de studio te veel. Het businessmodel wat in 2011 zo briljant was, wat zoveel geld kon op gaan leveren, is nu uitdagend. De poppetjes verkopen nog steeds bijzonder goed en de games hebben het ook stuk voor stuk goed gedaan, maar blijkbaar is het niet genoeg. Eeuwig zonde.

Feit is wel dat Disney Infinity de best lopende toys-to-life game is op het moment. Skylanders heeft veel van haar populariteit in moeten leveren aan de game. Want zeg nu zelf, wat is toffer? Nieuwe, onbekende monstertjes of Mickey Mouse, Luke Skywalker en Iron Man? Maar als het een bedrijf als Disney niet meer lukt om er voldoende redenen voor te vinden om door te gaan met het genre, moeten Skylanders en (in mindere mate) Nintendo dan ook gaan vrezen? De Skylanders games zijn de laatste tijd niet de beste van de serie en je hoort ook bijzonder weinig rondom de complete franchise meer. Amiibo lopen aardig, maar is het het succes waar Nintendo op gehoopt had? Wat gaat de toekomst doen? Verdwijnt deze techniek binnenkort weer en zitten we weer vast aan games die puur en alleen op het scherm situeren? Het is een interessante ontwikkeling die laat zien dat innovatie niet de meest lange rekbaarheid blijkt te hebben…

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.