Star Wars Pinball: Rogue One Review

I'm one with the ball and the ball is with me...

Rogue One: a Star Wars Story was een verdomd tof stukje film. In de bioscopen is meer dan een miljard opgehaald door de ‘eerste’ Star Wars spin-off, iets wat een rooskleurige toekomst voor de Han Solo-film kan voorspellen. Qua games bleef het op het gebied van Rogue One een beetje rustig. Ja, er was een DLC voor Battlefront en er werd wat Rogue One gestopt in Galaxy of Heroes en Force Arena. Gelukkig is er Zen Studios die wederom Star Wars verwelkomt in hun pinball-wereld.

Pinball FX 2 draait al een behoorlijke tijd mee. Sterker nog, de game is al jaren uit maar blijft door het toevoegen van nieuwe tafels om op te spelen relevant. Dat er nog geen derde deel is verschenen is dan ook logisch; FX 2 is een hele fijne game waarbij je al snel heel wat uurtjes kwijt kunt zijn. In haar concept is de game simpel: het is een flipperkast. Echter, wat Zen goed doet is het aantrekken van licenties. Hierdoor kon je eerder al spelen op tafels van Star Wars, Marvel en The Walking Dead, maar ook met flipperkasten geïnspireerd door Capcom en Fallout. Nu, een goede anderhalve maand na de release van Rogue One, verschijnt deze Star Wars dan ook speelbaar in het spel middels een downloadbare uitbreiding.

In Star Wars Pinball: Rogue One is het aan jou om een zeer belangrijke, speciale missie aan te gaan. The Empire is bezig met het testen van een nieuw wapen. Een wapen, groter en dodelijker dan alles wat ooit in The Galaxy te vinden was. Men spreekt over de afmetingen van een kleine maan en genoeg kracht om een planeet te vernietigen. Als lid van The Rebel Alliance is het dus aan jou om te infiltreren en er achter te komen hoe dit wapen te stoppen is. Of nog beter; hoe je het kunt vernietigen. Als onderdeel van een kleine groep Rebellen is het dus aan jou om te infiltreren, informatie te verzamelen en vrede te bewaren in het universum. Door goed te flipperen.

Nu klinkt deze omschrijving een stuk epischer dan dat de game daadwerkelijk is. Want vergeet niet, we spreken over een flipperkast. Een digitale flipperkast, die uiteraard alle extra toevoegingen van het game-platform kan gebruiken. De regels zijn dan ook redelijk simpel: schiet een bal het speelveld in en scoor zoveel mogelijk punten. Zorg dat je met de bal verschillende doelen raakt (voor extra punten!) waardoor je een heus verhaal kunt vrijspelen op je tafel. Dit verhaal, bestaande uit tien onderdelen, zorgt ervoor dat je Tie Fighters neer moet halen, Stormtroopers moet ontwijken en zelfs Orson Krennic moet verslaan. En hoewel ik tijdens mijn eerste uur geen idee had dat dit verhaal aanwezig was, was het de guide die bij de game zit die me dit liet weten. Hierin vond ik alle uitleg, hoe ik het verhaal verder kon laten gaan en hoe ik me verder kon verdiepen in Rogue One.

Het brengt een aangename sfeer met zich mee. Qua gameplay is er weinig te bieden, behalve natuurlijk alles wat een verslavende flipperkast met zich mee kan brengen. Voor ik het wist zat ik uren achter elkaar te flipperen, jagend op dat verhaal en de bijkomende achievements. Het is geen makkelijke tafel, je moet flink je best doen om verder te komen. Is dat een straf? Nee. Rogue One zag er in de bioscopen geweldig uit en eenzelfde sfeer als die film weet de flipperversie over te brengen. Flitsende lichten, ruimteschepen, sound effects, personages, alles lijkt één op één overgenomen te zijn uit de film. Dit in combinatie met een oud ogende dot matrix scherm voor je scores (zoals op de oude, echte flipperkasten) zet een leuke, visuele manier neer om in dit gedeelte van Star Wars de ballen te slaan. Minpuntje vond ik persoonlijk wel de muziek. Niet dat er ook maar iets aan te merken is op de muziek van Star Wars, maar ik doel meer op het gebruik van de muziek. Duidelijk is dat gekozen is voor de muziek uit de Star Wars Saga, terwijl de Rogue One soundtrack schittert door afwezigheid. Natuurlijk is het tof om bekende John Williams-liederen te horen, maar als je dan zo voor Rogue One gaat, neem die muziek dan ook mee. Toch?

Star Wars Pinball: Rogue One is verslavend. Geloof me, voor je het weet zit je een uur of twee ballen te lanceren om het verhaal te doorlopen. Iets wat me nog steeds niet helemaal is gelukt. Komt door mij. Niet door de game. Het spel weet, wanneer je steeds verder komt in het verhaal, de moeilijkheidsgraad omhoog te gooien en wanneer de handen gaan zweten weet je dat je in bent voor een spannend moment. Hou je van een uitdaging, flipperen en Star Wars? Dan is dit verplichte kost.

• Sfeer zit helemaal goed
  • Verhalend pinballen!
  • Gameplay steekt goed in elkaar