The Evil Within Preview

The Evil Within Preview

Het is mijn grootste obsessie en tegelijkertijd mijn grootste angst: horrorgames. The Evil Within is, maar natuurlijk, een horror game. Een survival-horror om precies te zijn. Wat vooral niet vergeten mag worden is dat deze game van de Japanse videogame-designer Shinji Mikami is. Zijn bekendste kindje zal voor de meeste gamers onder ons Resident Evil zijn. Om The Evil Within, eerder bekend als Project Zwei en in Japan als Psycho Break, aan te kondigen werden er verscheidene cryptische video’s online gezet die al snel een beeld gaven hoe uitermate ziek maar ook ongelofelijk gaaf de game zou zijn. Uiteindelijk werd duidelijk gemaakt dat het over The Evil Within ging en hoe meer over deze game bekend werd gemaakt, hoe enger het eindproduct leek te worden.

Na het zien van de eerste gameplaybeelden wordt er al heel wat duidelijk gemaakt. Je speelt detective Sebastian Castellanos. Samen met zijn partners bezoekt hij een gesticht waar het niet helemaal pluis is. Wanneer ze hier aankomen regent het en staat er een aantal politiewagens, maar de politieagenten zelf zijn nergens te bekennen. Eenmaal binnen ziet Sebastian beelden van een beveiligingscamera. Nadat hij getuige is van de beelden waarop één of andere schim de politie vermoordt wordt hij zelf aangevallen en verliest hij het bewustzijn. Wanneer Sebastian wakker wordt begint de nachtmerrie.

Je hangt ondersteboven, bloed druipt langs je arm op de grond en naast je wordt iemand in tweeën gekliefd door één of andere grote gast. Ook vooral niet geluidloos. Je bevindt je in slachthuis-achtige omgevingen met slechts een mes om jezelf te beschermen. Dat mes moet je dan wel even uit het lijk trekken dat naast je hangt. Je moet je verstoppen in lockers en wordt achterna gezeten door een kast van een kerel met een zaag. Natuurlijk krijgt hij het uiteindelijk ook nog voor elkaar om een keer in je been te zagen.

Hoewel ik enorm blij word van dit soort beelden, overigens niet omdat ik een psychopaat ben maar omdat ik dit soort games graag speel, schrok ik me binnen de eerste vijf minuten al kapot. Er staat ineens een enorme grote vent achter je die je in mootjes wil hakken! Blij dat ik geen controller in mijn handen had om spontaan in een hoekje te smijten realiseerde ik me hierdoor ook dat The Evil Within een bepaalde sfeer creëert. Dit komt mede doordat het spel er zo gelikt uitziet. De omgeving is tot in de details uitgewerkt. Het is donker, geheimzinnig en wanneer de muren niet besmeurd zijn met bloed en ingewanden dan zijn er wel halletjes waarvan je weet dat je er niet meer uitkomt als iemand je aanvalt.

Daarnaast is het een echte survival-horror met nadruk op survival. Je hebt niet altijd een vuurwapen bij je. Op een afstandje iemand neerschieten zit er dus niet te allen tijde in. Dan komt er ook nog eens bij kijken dat niet iedere vijand neergeschoten kan worden. Wat!? “The scariest parts will be when you encounter enemies that cannot be killed with a gun. Even if you shoot them they won’t die, so you’ll have to run or use a trap to beat them. That should be fun- and also scary”, aldus Mikami. Dat belooft wat!

Je zal ook gebruik moeten maken van bijvoorbeeld mijnen of een mes, vijanden in de fik moeten steken en op verschillende momenten de kans pakken om je gewoonweg uit de voeten te maken. Juist doordat niet alles voor het oprapen ligt wordt het spel nog spannender gemaakt. Er wordt van je verwacht dat je nadenkt over elke stap die je maakt en dat je altijd vijf stappen vooruit denkt. Overigens komt er blijkbaar ook nog iets anders bij kijken wat ervoor zorgt dat je altijd op je hoede moet zijn. Wanneer je komt te overlijden en een stuk opnieuw speelt kan het best zijn dat je vijanden anders reageren dan de eerste keer. Ook wanneer je denkt dat je een vijand hebt gedood en hij neervalt op de grond kan het zo zijn dat hij heel sneaky blijft liggen om je op een later moment alsnog aan te vallen.

Het lijkt er dus op dat ze bij Tango Gameworks hun best doen om het horrorgenre eer aan te doen. Shinji Mikami heeft aangegeven dat The Evil Within zijn laatste project zal zijn. Wanneer je kijkt naar de games welke hij al op zijn CV heeft staan mag je dit gewoonweg niet missen. Ik wil afsluiten met de woorden van ‘the man himself’ die meteen duidelijk maken wat ons te wachten staat: “It will be a “true” survival horror game, one in which the player confronts and overcomes fear.”