Vrijdagavond gameavond: Exploitatie

Vrijdagavond gameavond: Exploitatie

Er komen de laatste tijd behoorlijk wat slechte games uit. Ik hou er dan wel niet van om negatief te zijn, maar wat een bagger heb ik de laatste weken gespeeld. Ik heb geprobeerd in de ziel van mijn eigen goedheid te kijken, maar ik heb alsnog geen goed woord over voor slecht verzonnen games. En dat is jammer, want ik merk dat ik de laatste tijd bij voorbaat al erg afkeurend ben, voornamelijk over de games op de tablets en handhelds. Met dit in mijn achterhoofd wilde ik vorige week juist een paar leuke reviews neerzetten, maar het word me niet gegund. Ik kreeg helaas een hoop inferieure games te verwerken.

Ik weet echter wel waar het aan ligt. Ik stoor mij namelijk aan het feit dat er steeds meer games op de markt komen die even snel geld willen maken. Die puur uit zijn op de inhoud van onze al-door-de-crisis-aangetaste portemonnees. En dan is het voor mij bijna automatisch al een slechte game. Met alle games op de mobiele telefoons en tablets is er een hele nieuwe markt aangeboord. Of eigenlijk niet een hele nieuwe markt, maar meer een nieuwe manier van het exploiteren van een game. Ze halen je binnen met het gratis downloaden (denk hierbij aan Candy Crush) en verleiden je daarna om te betalen, zodat je verder kan komen. Het gaat misschien maar om een paar centen, vaak net onder de één euro, maar alles bij elkaar ben je zo tientallen euro’s kwijt. Je portemonnee wordt uitgeklopt waar je bijstaat. Natuurlijk is het je eigen keuze om het wel of niet te doen, maar waarom is dit de nieuwe trend geworden? Gaat het niet meer om het plezier van een game? Gaat het nu om wie het meeste geld heeft en het snelst en/of het hoogst kan komen? Games gaan toch om de capaciteiten van de gamer en niet om de dikte van je portemonnee?




Bij de consolegames is het gelukkig nog niet doorgedrongen, of misschien toch een klein beetje. Het aanschaffen van nieuwe DLC kost ook al gauw zo’n vijftien euro. Maar dat vind ik dan toch anders. Voor mij is dit meer een manier om de game interessant te houden en het je opnieuw te laten spelen. Bij games als Borderlands 2 of Call of Duty zien we dat er regelmatig nieuwe DLC uitkomt. Hiervoor krijg je dan een heel nieuwe verhaallijn, een nieuw level, een nieuwe map of nieuwe karakters. De map is dan misschien anders, maar al het andere is nog hetzelfde. Er word nergens een boost gegeven en alsnog gaat het om de bekwaamheid van de gamer. Maar bij tablets en mobiele telefoons is het vaak gebaseerd op het doorkomen van een level of het vrijspelen van een sterker wapen zodat je makkelijker hogerop komt. Als ik geld wil uitgeven aan een game, is dat niet uit frustratie omdat ik niet verder kom. Nee, ik wil een extraatje op mijn game, een bonus, iets om het leuk en spannend te houden, een toevoeging in plaats van een oplossing.

Daarentegen zijn microtransacties op consoles al wel een feit. Dat limiteert zich momenteel nog tot het pimpen van je outfit of wapens en heeft dus nog geen effect op je prestaties. Maar ik vrees dat dit later wel het geval zal zijn. Ik hoop dan maar dat het alleen in de campaign optie van de singleplayer beschikbaar zal blijven. Zodra het ook bij de multiplayer een mogelijkheid word, verlies ik er toch een hoop plezier in. Dan word het een oneerlijke strijd. Wat ze misschien wel gaan oplossen door je een keuze te geven tussen verschillende lobby’s, waar deze zogenaamde upgrades wel of niet toegestaan zijn. Ik vind namelijk wel dat we zelf de keuze moeten blijven houden om hier aan mee te doen, zonder daar dan negatief in te worden beïnvloed als je het niet wilt. Ik merk dat het me toch dieper zit dan ik dacht. Als ik nu weer aan al die iOS games denk, waar ik een review voor heb gemaakt, staat het zweet in mijn handpalmen. Ontwikkelaars en uitgevers die er slapend rijk van worden, waardoor er meer en meer van deze games uitkomen. Het is een virus en één zonder tegenmiddel.

Laat ik proberen met een positieve noot af te sluiten, want niet alles is slecht aan games voor de tablet en mobiele telefoon. Als we het voorbeeld van Candy Crush aanhouden, moeten we namelijk ook concluderen dat er regelmatig updates verschijnen, waardoor je weer meer levels kan spelen en dat is eigenlijk best wel tof. Maar na mijn negatieve tirade hierboven, voelt dit slechts als een pleister op de zwerende wonden. Er blijven naar mijn inzicht nog teveel mogelijkheden over om je zuurverdiende geld af te troggelen. Ik word er verdrietig van. Stay fros…… ach, laat ook maar.

Één keer per maand verschijnt “vrijdagavond gameavond”, een column van Auke van Leersum. Hierin omschrijft deze gamende vader van twee kinderen op geheel eigen wijze zijn zoektocht naar de perfecte balans van de hectiek van de huidige gamewereld in de hectiek van zijn gezinsleven.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.