World of Warships Gamescom Preview

World of Warships Gamescom Preview

Wij als pers zijnde beleven de Gamescom heel anders dan de overige bezoekers. We lopen niet vaak over de beursvloer om daar de laatste games te spelen. Sterker nog, er zijn dagen dat we de beurs zelf niet eens zien. Achter gesloten deuren presenteren de diverse ontwikkelaars op een relaxte manier de laatste titels in speciaal daarvoor ingerichte cabines. Van al deze ontwikkelaars voel je je nergens zo welkom als bij Wargaming.

Een heerlijk relaxte sfeer, alles is lekker casual, een drankje om even bij te komen en vriendelijke mensen. Dat is Wargaming. Hoewel het bedrijf zichzelf al lang niet meer hoeft te bewijzen tegenover de andere aanwezige ontwikkelaars, blijft de studio alles op alles zetten om bezoekers te plezieren. Wanneer je dan ook nog eens aan de gang kunt gaan met de Android versie van World of Tanks en de eerste versie van World of Warships, weet je dat het een bezoekje gaat worden dat je flink wat plezier gaat brengen.

We weten allemaal dat Wargaming hoog in heeft weten te zetten op de free-to-play markt. World of Tanks en World of Warplanes zijn allebei compleet gratis te downloaden en te spelen. Nooit hoef je ook maar een cent te betalen om aan de slag te gaan met de populaire titels. Hoe populair? Wargaming heeft vorige week de honderd miljoenste speler verwelkomd in World of Tanks. 100.000.000 spelers dus. Dat zijn veel nullen. De kracht van de titels ligt hem in het feit dat ze makkelijk op te pikken zijn. Binnen enkele minuten heb je de games door en kun je een aardig potje knallen. Echter, de personen die diep in het spel duiken zullen merken dat er onder die eerste laag een zeer interessante vorm van gameplay ligt. Het verzamelen van nieuwe wapens (in de vorm van tanks en vliegtuigen), het uitdenken van de beste strategieën en het constant jezelf willen verbeteren zijn genoeg drijfveren om te blijven spelen. En natuurlijk kun je dit proces versnellen door iets te betalen, maar het hoeft nooit. Ook niet wanneer je World of Tanks speelt op de Xbox 360.

Hetzelfde principe wil de ontwikkelaar brengen naar World of Warships. Echter, tijdens de korte presentatie die ik over de game kreeg, viel me al snel op dat de instapdrempel dit keer iets hoger ligt. World of Warships is geen game die je even een paar minuten opstart en daarna meteen doorhebt. Deze game zet je echt aan het werk. Het besturen van de diverse boten (die uiteraard wederom onderverdeeld zijn in verschillende klassen, van de snelle, kwetsbare boten tot de enorme, tragen slagschepen) is nog te doen, maar wanneer je daadwerkelijk oorlog gaat voeren merk je dat je met verschillende dingen tegelijk rekening moet houden. Zo schoot het grote schip van de ontwikkelaar bijvoorbeeld kogels af naar een ander schip dat op enkele kilometers afstand lag. Terwijl hij dit deed moest hij rekening houden met de wendbaarheid van het andere schip, de golven in het water en andere spelers op het veld. Hiernaast moest hij een oog houden op zijn map, opletten voor torpedo’s onder het wateroppervlak en vlogen er vliegtuigen door de lucht die het ook wel eens op hem gemunt konden hebben. Drukte!

Tijdens mijn eerste spelsessie ging het dan ook flink mis. Ik was zo veel op alles om mij heen aan het letten, dat ik compleet vergat dat er ook eilanden in het water te vinden waren. Voordat ik het wist (maar wel nadat ik twee andere schepen had laten zinken!) lag mijn boot vast tegen een eiland aan. De ontwikkelaar van Wargaming vertelde dat de game nog hard in aanbouw was en dat de collisions (de techniek die ervoor zorgt dat jij niet door andere boten en eilanden heen kunt varen) nog niet optimaal werkte. Het is hem vergeven. Het betekende wel de dood van deze jonge kapitein.

Opvallend was opnieuw het enorme detail dat Wargaming in haar games verwerkt. Momenteel is het spel in de alpha fase en zijn er 75 schepen om uit te kiezen. Elk schip is tot op de laatste schroef nagemaakt. Het dek klopt helemaal, elk deurtje naar binnen is aanwezig en zelfs de touwen voor aan het schip hangen zoals het hoort. De animaties waren dan ook al ver aanwezig. Zo zag ik hoe een klein vliegtuigje van een schip op kon stijgen om vanuit de lucht de vijanden in kaart te brengen. De omgevingen zijn dynamisch, de actie is puur. Een echte Wargaming-titel.

Hoewel de game nog wel even van ons vandaan is, is mijn interesse in World of Warships gewekt. Hoewel ik World of Warplanes nog niet aan heb geraakt, heb ik vele uren doorgebracht met de Tanks-game op de Xbox 360. Datzelfde principe komt nu nog eens naar de PC, dit keer op een grotere schaal dan ooit. En hoewel Warships net wat trager is dan Tanks, voelt de gameplay nu al solide aan. Hulde.