WRC 5 Review

WRC 5 Review

Het is al een behoorlijk tijdje geleden dat we een echte rallygame uit de schappen konden halen. Natuurlijk, voor de echte fans met een PC is er DiRT Rally op Steam Early Access, maar de laatste échte rallygame is al weer een tijdje geleden. WRC 4 is alweer twee jaar oud, DiRT 3 en DiRT Showdown verschenen in respectievelijk 2011 en 2012. Nee, voor de echte rallyfans was 2014 geen lekker jaar op het gebied van games. Gelukkig is daar nu WRC 5. Voor het eerst kan er een rallyrace worden gereden op de next-gen consoles. Maar worden de rallyfans ook blij van deze titel? Of blijft het wachten totdat DiRT Rally hopelijk de oversteek maakt naar de next-gen consoles?

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik met wat scepsis de release van WRC 5 tegemoet zag. De serie was namelijk altijd in handen geweest van Milestone. Deze Italiaanse ontwikkelaar brengt al jaren behoorlijk wat racegames uit. Je kent ze dus onder andere van de vorige WRC-games, maar ook van de MotoGP-games. Racegames die steeds een degelijke score halen. Nu is de licentie in handen van Kylotonn Games in samenwerking met BigBen. Ik ken Kylotonn nog van het verschrikkelijke Motorcycle Club. Ik gaf de game een 2, en sprak de wens uit dat het dit jaar qua games niet veel erger zou worden dan dit. Het zou toch niet dat deze studio de WRC-licentie gaat verpesten?

Ik kan gelukkig ademhalen. Slechter dan Motorcycle Club is WRC 5 zeker niet. Sterker nog, de game is gewoon weer prima te worden. Kt Games gaat verder waar Milestone gebleven was. Dat wil zeggen, een game zonder al te veel poespas maar wel een game die lekker wegracet. Er zitten geen al te verrassende modes in. Je kunt een losse stage spelen, of een losse rally of seizoen rijden. Natuurlijk mag een carriere-mode niet ontbreken. Hierin begin je in een wat langzamere auto in de Junior WRC. Via de WRC 2-klasse werk je je op naar een team in het échte WRC-kampioenschap. Geen hele verrassende dingen, maar wel de modes die je verwacht in een racegame. Leuke toevoeging is de rally school. In deze zeer uitgebreide tutorial leer je de fijne kneepjes van het rallyvak. En een perfecte haarspelbocht met behulp van je handrem, dat is stiekem toch een stuk moeilijker dan gedacht.

Als je dan denkt dat je er klaar voor bent, is het tijd om eindelijk achter het stuur te kruipen en een rallystage te rijden. Alle rallies van het huidige WRC-seizoen zitten in de game. Dat wil zeggen dat je begint op de ijzige wegen van Monte Carlo, om via de sneeuw van Zweden door te crossen naar het grind van Mexico. Daarna zul je onder andere nog de modder van Wales trotseren en hard gaan op de gladde wegen in Duitsland. In rallyrijden is het van groot belang dat je weet op welke ondergrond je moet rijden en je daar dan ook je rijstijl op aanpast. De makers van deze game hebben daar fantastisch op ingespeeld. Je merkt precies op welke ondergrond je je bevindt en kan dan lang niet altijd vol gas de bocht om. Hierdoor maakt de game elke rally wel weer net wat anders.

Dat elke rally anders is, is overigens wel nodig. Dit zorgt namelijk voor dat beetje spanning wat de game op sommige momenten mist. De rallystages zijn namelijk vaak een beetje kaal en leeg. En waar de makers een hoop tijd hebben gestoken in de graphics van de wagens, zien de omgevingen er soms nogal flets uit. Natuurlijk, ik snap dat je die rallystages vaak in de middle of nowhere worden gehouden, maar ik had gehoopt dat er net iets meer grafische kwaliteit was gehaald. Wat ook niet helpt, is dat je in rally steeds gewoon plichtmatig je stages rijdt. Er zijn geen wiel-tot-wiel gevechten in rally. Met ingang van dit seizoen krijg je zelfs niet meer je tussentijden tijdens het rijden te zien. Pas als je over de finish gaat krijg je te zien hoeveelste je bent geworden. Ik kan me voorstellen dat dit voor een aantal racefans een afknapper is. Ook voor de online-mode betekent dit dat je gewoon je races afwerkt, en dan pas op het einde te zien krijgt in hoeverre je het goed hebt gedaan. Het wedstrijdelement zit hem hier vooral in de leaderboards.

WRC 5 weet de rallysport goed te benaderen. Elke ondergrond is anders, precies zoals het in het echt ook is. De rallyauto’s zien er prima uit en het is leuk om je op te werken naar een hogere rallyklasse in de carrière. Geen hele verrassende dingen in WRC 5, maar de vraag is of je dat in een rallygame verwacht. Wat wel jammer is, is het feit dat de game eigenlijk nergens echt spannend wordt. Je bent voornamelijk bezig om een goede tijd neer te zetten. Dat hoort bij rally, maar zorgt er wel voor dat de game eerder saai wordt. Al met al wel een prima game!

[review pros=”+ Auto’s zien er goed uit…
+ Weet het rallygevoel goed te pakken” cons=”-… maar de omgevingen wat minder
– Kan misschien snel saai worden” score=74]