Destiny: Rise of Iron Review

Destiny

PlayStation 4 Xbox One
8.9

8.3

Destiny: Rise of Iron Review

Destiny: Rise of Iron Review

Rise of Iron is alweer de derde en laatste uitbreiding van Destiny. Je Guardian mag een laatste keer zijn wapen trekken om samen met zijn of haar Ghost erop uit te trekken en vijanden een kop kleiner te maken.

Destiny: Rise of Iron begint met een missie op aarde waarbij Saladin vertelt over wat er op aarde is gebeurd en waar de Lord of Iron zijn gebleven. De muur welke de Plaguelands en Old Russia veilig uit elkaar hield is gevallen en hierdoor is er een nieuwe vijand bijgekomen onder de Fallen; Splicers. Daarnaast zijn deze Splicers ook nog eens geïnfecteerd met één of ander vaag virus. Natuurlijk vraagt Saladin om je hulp bij het stoppen van deze nieuwe vijand.

Waar eerder opviel dat de DLC’s steeds uitgebreider werden qua verhaallijn valt nu op dat Rise of Iron vrij kort is. Tijdens de eerste missie krijg je meer te weten over Saladin. Waar hij zich voorheen bezig hield met de Iron Banner kom je nu meer te weten over zijn rol als Iron Lord. Het begint heel veelbelovend maar helaas is de eerste missie al voorbij voordat je er erg in hebt. Dit geld ook voor de missies die volgen. De verhaallijn, hoewel enorm interessant, is dus jammer genoeg aan de korte kant. Wat wel interessant is aan de missies is dat je in één van de laatste missies op zoek gaat naar Gjallahorn, het wapen waar niemand genoeg van kon krijgen in de originele game. De Iron Banner komt trouwens gewoon terug ook al houd Lord Saladin zich hier niet meer mee bezig. Er is een andere personage aan gekoppeld maar veel krijg je nog niet te weten over haar. Het is niet geheel duidelijk of we hier op een later tijdstip wel meer over te weten komen.

Een toevoeging in Rise of Iron is het gebruik van twee boeken waarin je voortgang wordt bijgehouden. Wanneer je voldoet aan bepaalde eisen wordt je rank hoger en met het verhogen van je rank speel je beloningen vrij. Zo krijg je armor, een ghost shell en shaders wanneer je verschillende punten kunt afkruisen en deze dus vrij speelt. Voor mensen die net Destiny gaan spelen wordt dit extra interessant gemaakt omdat je ook beloningen krijgt voor het behalen van belangrijke quests vanuit de eerdere jaren van Destiny. Voor de mensen die Destiny al langer spelen is er de keuze gemaakt dat je de rewards meteen kan toe-eigenen. Er wordt hiermee dus geen onderscheid gemaakt wanneer het gaat om nieuwe speler of oude bekende.

Ook in dit deel heeft Bungie ervoor gekozen om een item aan speler te geven waarmee je Guardian meteen level 40 wordt. Helaas krijg je dit maar één keer en heb je de mogelijkheid om drie Guardians te creëren. Dit betekend dat je voor twee van de drie guardians toch echt even je armen uit de mouwen moet steken en ze op level veertig moet krijgen. Er is nieuwe armor te krijgen met een hoger light level. Dit zorgt er wederom voor dat je  de spullen uit vorige delen niks meer waard zijn. De light levels liggen nu veel hoger en de enige manier waarop je oudere spullen nog wat kunnen betekenen is door ze te infusen met andere armor of wapens. Dit infusen is eigenlijk gewoon het samensmelten van twee stukken gear. Je behoud het uiterlijk en de perks van de een maar, het light level van het de ander. Het kost je wel wat maar, je kunt hierdoor wel bepaalde gear behouden waar je anders niks meer aan hebt.

Zoals in voorgaande delen is het wederom zo dat je na een tijdje vooral bezig bent om steeds betere gear te krijgen. Je bent dus constant bezig met dezelfde missies om een stap dichter bij het hoogste light level te komen. Hoewel dit in het begin niet zo een probleem is kan het op ten duur aardig gaan vervelen. Dit merk je vooral wanneer je voor de zoveelste keer wederom gloves op lvl 340 krijgt terwijl je deze dus allang hebt.

Naast nieuwe gear zijn er ook een aantal nieuwe mappen toegevoegd aan de Crucible en is er een nieuwe variant van de Strikes. Er zijn in totaal drie Strikes toegevoegd waarbij er twee oudere nieuw leven is ingeblazen met de nieuwe vijanden (Splicers). Een extra toevoeging aan de moeilijkere Strikes is trouwens dat je geen radar hebt om in de gaten te houden waar je naartoe moet en waar je vijanden zijn. Dit zorgt voor een extra moeilijkheidsgraad waar de die hard spelers van Destiny ook wat extra uitdaging krijgen. Hoewel de raids bekend zijn moet je nu dus even in je geheugen graven wat je ook alweer moest doen.

De nieuwe raid vind plaats op aarde en er is nog geen raid geweest waarbij samenwerking zo belangrijk is als deze. Wanneer je team goed communiceert dan kun je deze raid dan ook wel makkelijk halen binnen een klein uurtje. Tijdens de raid kun je natuurlijk weer raid armor krijgen met een hoger light level. Zoals voorgaande raids is het wel zo dat ook deze weer geweldig in elkaar is gezet en enorm mooi oogt.

Naast dit alles is ook nog een extra plek toegevoegd waar je naartoe kan als Guardian. Dit is Felwinter Peak. Net zoals in de Tower en de Vestian Outpost kun je hier verschillende personages vinden. Zo is er een Bounty tracker, een archivist, Lord Saladin verblijft hier en je hebt hier je Vault tot je beschikking. Felwinter Peak is groots opgezet en wanneer je kijkt naar de grootte van de map is hier de mogelijkheid om nog verdere personages toe te voegen. We zullen moeten afwachten of dat dit ook wordt gedaan.

Hoewel er dus genoeg interessante toevoegingen zijn gemaakt bij Destiny: Rise of Iron is dit deel niet erg gericht op het verhaal. Hier hadden ze veel meer mee kunnen doen en dat is ergens best jammer.  Rise of Iron voelt echt aan als dat wat het is; het laatste deel van Destiny. Alles wat de makers wilde vertellen lijkt vertelt in voorgaande delen en dit deel maakt het af door te eindigen waar we tijdens de aller eerste missie begonnen; aarde. Hoewel Rise of Iron meer had kunnen laten zien maakt dit deel wel een mooie afsluiting van twee jaar aan games in het Destiny universum.