Moeten games duurder gaan worden?

Moeten games duurder gaan worden?

Sinds de komst van de Xbox 360 is het haast redelijk standaard geworden dat een game ons tijdens haar launch zo’n zestig euro gaat kosten. Want weet, voordat deze generatie verscheen, betaalde we op momenten (veel) meer voor onze spellen. Het werd een standaard waar we sindsdien amper van af zijn geweken. Is het tijd om dit te veranderen? Moeten games duurder worden? Ja, als je het mij vraagt.

Natuurlijk, ik weet het. Ik lijk hier een betoog te gaan maken om meer geld uit te geven aan game, terwijl ik ‘em voor zestig euro ook aan zou kunnen schaffen. Waarom zou ik meer uit willen geven dan nodig is, hoor ik je denken? Het is simpel. We leven niet meer in de tijd van de begindagen van de Xbox 360. Dat ligt al zo’n twaalf jaar achter ons. En in die twaalf jaar is er gigantisch veel veranderd. Niet alleen qua de games die we spelen, maar de gehele industrie waar we ons zo mee vermaken. Games zijn veel groter geworden, duurder om te maken, met veel meer mankracht. Games waar driehonderd mensen drie jaar lang aan werken? Ja hoor, waarom niet. Battlefront 2 had drie complete studio’s nodig om gecreëerd te worden. En wat denk je van het feit dat Rockstar jaren over één game doet? Want let wel; GTA V was origineel een game van de vorige generatie. Hun eerste game op deze generatie moet nog verschijnen in de vorm van Red Dead Redemption 2.

We zijn er aan gewend geraakt dat onze games ons gigantische, open werelden geven. Verhaallijnen die tientallen uren kunnen duren. Duizenden zinnen aan dialogen die worden opgenomen. Omgevingen die haast realistisch ogen, helemaal met de kracht van 4K. Personages die via motion capture door een complete acteercrew tot leven worden gebracht. Soundtracks die niet onder mogen doen voor Hollywood. En dan willen we er ook nog eens een complete multiplayer bij die ervoor kan zorgen dat we een game maanden kunnen spelen. Maar we betalen nog steeds zestig euro voor het spel in de winkel.

Ja, ontwikkelaars maken games om geld te verdienen. En dat doen ze ook. Maar het is niet zoveel als dat jij misschien denkt. Games worden dus steeds duurder om in elkaar te zetten, maar de prijs gaat niet omhoog die wij betalen. Daarom hebben ontwikkelaars moeten zoeken naar nieuwe manieren om aan geld te komen. Denk aan een season pass, waarbij je voor een (soms flink) bedrag extra content krijgt. Content die vaak makkelijker in elkaar steekt dan het originele spel. Want de basis ligt er natuurlijk al. En hoewel DLC soms fantastisch kan zijn, het is niet meer dan een manier om extra geld te ontvangen. Echter, niet iedereen gaat aan de slag met de DLC, dus een flinke groep gamers legt geen extra centen neer voor een spel. Vaak wordt gewacht tot een uitverkoop.

De nieuwste rage zijn de micro-transacties. Een goede manier om snel wat geld te kunnen krijgen van gamers. Voor een paar centen koop je dat ene pakje, die ene skin voor dat wapen of wat dan ook. Een kleine uitgave doen we vaker dan een complete season pass. En je kunt beter vijftig keer een euro verdienen, dan eenmaal 300 piek, toch? Juist. En daarom zijn micro-transacties in veel games een goede uitkomst. Echter, het zijn voornamelijk games die we gratis spelen die het vooral goed doen op dit gebied. Denk aan League of Legends, dat volledig zijn inkomsten haalt uit deze manier van betalen. En daar is niets mis mee. De game is immers gratis, maar zet op deze manier toch miljoenen om. Een mooie manier van verdienen.

Maar wat we steeds vaker zien is dat een game waar de volle zestig euro voor betaald is ook micro-transacties in zich heeft hangen. Dit jaar deed Call of Duty het, Assassin’s Creed, Injustice, Battlefront 2, Fifa 18, en zo zijn er meer titels te noemen. Games waar je al het volle pond voor hebt betaald, maar waar de ontwikkelaar toch meer geld los wil zien te krijgen. En daar wringt voor velen de schoen. Want waarom moeten we extra betalen wanneer een game al zestig euro heeft gekost? Nou, misschien is dat het juist. Is die zestig euro nog wel voldoende? Games moeten vele miljoenen keren verkopen om winst te maken. Een schrikbarende beweging in de industrie als je het mij vraagt. Wanneer een game niet drie, vier of vijf miljoen keer verkoopt, is het een flop. Worden studio’s gesloten, worden mensen ontslagen. Er is geen geld. En DLC, micro-transacties, of zelfs een speciale uitgave van de game is niet altijd genoeg meer.

Nee, daarom lijkt het me een goed ding wanneer de prijzen van games gaan stijgen. Natuurlijk, wanneer ik naar mijn eigen portemonnee kijk, wil ik ook niet meer betalen dan nodig is. Maar het is wel nodig. Games van twaalf jaar geleden zijn qua budgetten niet meer te vergelijken met games van nu. Er moet iets veranderen wanneer games zo gigantisch tegen zijn op micro-transacties, dure season passen en speciale uitgaves van games. De ontwikkelaar moet toch verdienen aan het spel. Want zonder verdienste op die ene toffe game kun je een vervolg ook wel uit gaan sluiten. En dat willen we ook niet, toch?

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer.