De vijf meest unieke settings voor first-person shooters

De vijf meest unieke settings voor first-person shooters

Als er een genre is waarbinnen al ontelbaar veel verschillende games zijn verschenen (en ongetwijfeld ook nog gaan verschijnen), is het wel de first-person shooter. Bekend geworden bij het grote (casual) publiek in een Tweede Wereldoorlog-setting, nog veel populairder geworden binnen de tegenwoordig gangbare hedendaagse/futuristische setting. Veel uitgekauwde, onoriginele koek dus eigenlijk, om het maar even zwartgallig te zeggen. Maar er zijn heus wel ontwikkelaars die het over een andere, originele boeg gooien.

BioShock
Het gerucht dat er een BioShock-collection aan zit te komen voor de PlayStation 4 en Xbox One brengt warme gevoelens naar boven. Het is alweer acht en een half jaar geleden dat het eerste deel van BioShock verscheen. Niet alleen was het op gameplay-gebied een ontzettend tof spel, de setting sprak enorm tot de verbeelding. Een verlaten onderwater-stad a la Atlantis waar de meest creepy wezens rondlopen is niet iets wat je eerder in welke game dan ook tegenkwam. Minstens net zo tof, verrassend en ironisch was het laatste deel in de serie: Infinite. Dezelfde look and feel als zijn voorgangers, maar qua setting het tegenovergestelde: hoog boven het aardoppervlak. Ken Levine en zijn team hebben ons een parel van een franchise geschonken. Nu maar (tegen beter weten in) hopen dat die eventuele collection een voorbode is voor een nieuw deel…




Metroid (Prime)
We weten niet hoe jullie kennissenkring eruitziet, maar bij ons valt er in ieder geval niemand binnen die vanuit een pak met een pistoolarm aliens afschiet én zich ook nog eens op kan rollen tot een bal. Het is, in de goede zin van het woord, iets wat alleen uit de koker van Nintendo kan rollen. Eerder al tweedimensionaal en met de lancering van Prime op de GameCube minstens even goed tot haar recht komend in drie dimensies. Met de wijze waarop Nintendo haar hitfranchises gebruikt zou je je bijna af gaan vragen waarom er al zo lang geen nieuwe fps-Metroid verschenen is. De sci-fi setting weet geweld op een klassieke Nintendo-manier te verbloemen maar toch overtuigend te brengen. In combinatie met de puzzel- en platform-elementen die het oprollen tot een bal met zich meebrengt een absoluut unieke ervaring.

Halo
Dit is een inkoppertje. Dé game die het spelen van shooters op console toegankelijk en groot heeft gemaakt. Vaak gaat het dan over het gebruik van de analoge sticks, de goede afstelling van de gevoeligheid, enzovoorts. Maar laten we niet vergeten dat er ook een compleet nieuwe wereld voor bedacht en gecreëerd is. Een wereld waarin supersoldaten het opnemen tegen verschillende alien-rassen. Niet alleen vele games werden in deze wereld gesitueerd en gevuld door diens verhalen, het universum gaat verder dan dat. Series, boeken, comics. Wie weet als alle sterren goed staan ooit nog eens een film. De wereld van Halo is omarmd door liefhebbers over heel de wereld.

Portal
Misschien geen typische shooter, maar gezien de Portal-gun scharen we deze toch maar even onder dat kopje; ondanks dat het officieel een puzzel-platformer is. Portal is in alles fantastisch. Van de creepy witte, klinische ziekenhuisomgeving die ergens toch vertrouwd aandoet tot de geniale Portal-gun en het gebruik ervan. Het is eigenlijk zo enorm simpel, maar tegelijkertijd kan het spel zó frustrerend lastig zijn. Gelukkig wordt die last een beetje verlicht door de humor van de ster van de game én van de setting. Ofja, ster van de setting, eigenlijk is ze gewoon onderdeel van de setting. Zeg je Portal, dan zeg je automatisch GLaDOS. Ondanks dat je het grootste deel van je denkvermogen moest steken in het oplossen van de puzzels, bleef toch in je achterhoofd altijd wel een radartje malen op wat voor manier ze haar volgende intrede zou maken. Niemand heeft ooit zoveel van een robot gehouden.




Far Cry Primal
Vers bloed! Net een krappe week uit en toch al doorgedrongen tot ons lijstje. Om drie redenen eigenlijk. Ten eerste is die steentijd überhaupt al een enorm toffe tijdsperiode waar nog amper games zich in afspelen. Ten tweede heeft Ubisoft een fantastische pre-historische sfeer neer weten te zetten die je je beeldscherm in zuigt en last, maar zeker not least, ziet het er allemaal ook nog eens prachtig en kleurrijk uit. Plus: ze hebben de game interessant en spannend kunnen houden, wat best een prestatie is gezien de ‘puur natuur’ spelwereld en basic wapens. Als Ubisoft nog wat nieuwe, ongebruikte ideeën heeft voor deze setting, zou een Far Cry Primal-franchise misschien niet eens zo’n slecht idee zijn…

Nu wij onze vijf meest unieke shooter-settings met jullie gedeeld hebben, zijn we natuurlijk benieuwd naar jouw mening! Ben je het met ons eens of zijn we een titel vergeten? Laat je reactie hieronder achter!

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.