LEGO Batman 3: Beyond Gotham Review

LEGO Batman 3: Beyond Gotham Review

Een duistere steeg. Criminelen op de vlucht. Een schaduw, een geluid in de verte. Het licht van de maan schijnt geeft een enge sfeer. Criminelen, niet zeker wat gebeuren gaat. Het is daar, in die steeg, dat hun laatste daden bestraft gaan worden. Het is daar dat ze oog in oog staan met de geblokte ridder van het duister. Hij is Lego Batman. Nummer 3 inmiddels.

Een van de grootste minpunten in Lego Batman 3: Beyond Gotham is meteen ook het grootste pluspunt. Dagen na het spelen van de game liep ik over straat, nog steeds met dat verdraaide deuntje in m’n hoofd. Nananananananana Batman! Het is misschien wel het meest iconische themalied dat een tv-show ooit heeft gehad. Ooit, jawel, ooit. Daarnaast is Batman zelf een van de meest bekende superhelden uit de geschiedenis. Voor de derde keer brengen de mensen achter de LEGO-games ons een geblokt avontuur met de Dark Knight. Dit keer is de invloed van de oude serie echter duidelijk merkbaar. Hoe ongelooflijk cool dat ook is, het lied zal dagen in je hoofd blijven hangen. Holy theme song Batman!

In deze derde LEGO Batman gaat Batman, zoals de titel aan aangeeft, verder dan het beschermen van Gotham City. De game had dan ook onder de titel LEGO Justice League uitgebracht kunnen worden. Wanneer Brainiac een duister plan in gang zet moeten Batman, Robin, Flash, Superman, Martian Manhunter, Green Lantern en al hun bekende DC-vrienden samenkomen om de dreiging tegen te gaan. En natuurlijk doe je dat op de bekende manier. Levels voltooien, studs verzamelen, puzzels oplossen, wat vijanden in elkaar rammen en geheime plekken doorzoeken.

Het verhaal start wanneer we Batman en Tim ‘Robin’ Drake zien in het riool, jagend op Killer Croc. Wanneer Croc weet te ontsnappen en samen gaat werken met Lex Luthor, the Joker en enkele andere stoute personages, is er snel een plan om de wereld te domineren. Want dat doen slechteriken in hun vrije tijd natuurlijk. Gelukkig is daar The Justice League. Het heldhaftige LEGO-team weet er snel een stokje voor te steken. Tenminste, dat zou je denken! Niet dit keer. Binnen de kortste keer weten de slechte mensen de Watchtower over te nemen. Op dat moment komt Brainiac echter ten tonele. Zijn plan is groter en gemener dan wat dan ook.

Dit is natuurlijk niet de eerste LEGO-titel uit de stallen van TT Games en dat is te zien. Ideeën uit voorgaande titels die bleken te werken zijn ook hier weer aanwezig, maar de blauwdruk begint steeds uitgebreider te worden. Alles lijkt op zijn plek te zijn in het spel en de liefde voor de franchise spat weer van het scherm. Waar we eerder dit jaar al een fantastische ervaring hadden met LEGO The Hobbit, weet de ontwikkelaar opnieuw een heerlijke titel neer te zetten. De verhalen zijn leuk, de levels uitdagend voor jong en oud en de humor is weer sterk aanwezig. Personages zien er perfect uit. Je kijkt naar heuse LEGO-stukken, stukken die meer als plastic ogen dan eerder. Hierdoor kunnen kinderen, alsook volwassenen, zich meteen identificeren met de vele personages op het scherm. Dat het verhaal en de daarbij horende gesprekken ook van hoog niveau zijn en compleet in de franchise passen, is een groot pluspunt.

Wanneer je bekend bent met de geschiedenis van DC en Batman zul je tijdens het spelen veel hommages tegen gaan komen. Van eerdere spellen tot de series op tv en films in de bios. Daarnaast doet zelfs Adam West mee! De acteur die in de jaren zestig gestalte gaf aan Nananananananana Batman is door de gehele game aanwezig in een benarde situatie. Het is aan jou om hem in elk level opnieuw te redden. Daarnaast is het zelfs mogelijk om met deze Nananananananana Batman te spelen! Compleet in stijl van de jaren zestig-serie vormen tekstballonnen met woorden als ‘kapow’ ‘kleng’ en ‘kaploowie’ wanneer je een tegenstander doormidden slaat. Het gegeven dat op elk moment een vriend de controller op kan pakken zorgt voor meer plezier.

Waar TT Games andere plannen heeft dan bij welke LEGO-game dan ook, is de DLC. Meteen zijn er verschillende pakketten te downloaden die nog meer uit het universum van DC naar de game halen. Hoewel we normaliter de DLC niet bespreken in de review van de game, kom ik er hier niet onderuit. Het is namelijk mogelijk om scenes uit The Dark Knight en Man of Steel na te spelen! Inclusief eigen personages. Dus ja, Christian Bale’s Batman is speelbaar, evenals Henry Cavills Superman. Tof, als liefhebber van de serie zijnde, is ook dat er een pakket aan gaat komen rondom Arrow, inclusief de stem van hoofdrolspeler Stephen Amell. Daarnaast zijn er nog drie andere pakketten. Ben je klaar met de game en wil je meer, dan raad ik ze je van harte aan.

LEGO Batman 3 is eigenlijk hetzelfde als LEGO Batman 2, maar dan grootser, net wat mooier en het speelt net wat lekkerder weg. De dialogen zijn scherp, het verhaal is op en top DC en het feit dat je met meer dan honderd personages kunt spelen, inclusief Nananananananana Batman, voelt wederom tof. Voordat je de game op de volledige honderd procent hebt gezet ben je minimaal twintig uur verder. En daarna zing je nog twintig uur. Geloof me. Nananananananana Batman!

[review pros=”+ Nananananananana Batman
+ DC Universe
+ Toffe DLC” cons=”- Nananananananana Batman