The Rise of Lara Croft

The Rise of Lara Croft

Eerder deze maand kwam de game Rise of the Tomb Raider uit om te vieren dat Lara Croft al twintig jaar leading lady is wanneer het gaat om action adventure games. Hoewel er vele hebben geprobeerd om haar plek als iconische console dame in te pikken is het tot nu toe niemand gelukt. Dit is dan ook de reden waarom we een moment nemen om stil te staan bij de laatste twintig jaar waarin Lara Croft is uitgegroeid van een simpel, en vooral hoekig, personage tot de ‘most successful human videogame heroine’.  

Dat was ze overigens in 2006. Hoewel Lara in 2006 al tien jaar lang tombe na tombe door sprong en slingerde werd ze in dat jaar door het Guinness Book of World Records daadwerkelijk zo benoemd. In 1996 werd Lara voor het eerst geïntroduceerd in de allereerste Tomb Raider game.

Vanaf het eerste moment werd Lara gezien als een atletische, intelligente sexy dame. Ze was één van de eerste vrouwelijke en zelfstandige hoofpersonages. Door de jaren heen heeft Lara Croft aardig wat make-overs ondergaan. Hoewel dat gepaard ging met steeds schaarser geklede pakjes en haar voorgevel steeds groter werd, is ze uiteindelijk gereduceerd naar een meer realistische jonge dame in de laatste reboots. Haar sexy imago, wat natuurlijk een slimme zet was van de makers, maakte het mogelijk voor Lara om groots te worden.




Lara Croft staat voor feminisme en girl power. Wat dat betreft is het raar om er bij stil te staan dat de ontwikkelaars haar in eerste instantie zagen als een man. Doordat hij dan simpelweg teveel weg zou hebben van Indiana Jones zijn ze van dit idee afgestapt en werd ‘Hij’ een ‘Zij’. In een zekere zin zou het zeker kunnen dat juist deze keuze Tomb Raider heeft gemaakt tot wat het nu is. Er waren al genoeg mannelijke personages en er zijn nog steeds genoeg mannelijke personages. Dames daarentegen maakte toentertijd maar een langzame opmars en waren ook niet zelfstandig of in de mogelijkheid om een wapen vast te houden. Nu is dit anders maar: Lara Croft heeft voor veel vrouwelijke personages een weg vrij gemaakt. Ze neemt het op tegen haar mannelijke tegenspelers en eindigt boven hen. Ze doet dit nu maar dit deed ze zeker in 1996. Wat dat betreft is Tomb Raider dan ook niet alleen bekend geworden door het spel maar zeker ook door Lara. Dit wordt duidelijk wanneer je er bij stil staat dat Lara Croft op een groot aantal covers van tijdschriften stond. Ze had haar eigen reclamespotje voor Seat en ze was het icoon van U2’s Popmarttour. Daarnaast kwamen er meerdere real life Lara Croft modellen welke rond paradeerden op beurzen en tijdens presentaties.

Overigens is het niet altijd rozengeur en maneschijn geweest voor Lara. Er is namelijk ook voor haar een tijd geweest waarbij het iconische personage minder iconisch bleek te zijn dan verwacht. Vooral na de komst van het derde deel in de serie werd het wat heet onder haar voeten. De mensen leken hun interesse in de game en dus het hoofdpersonage te verliezen. Het was ‘meer van hetzelfde’ en waar de eerste game innovatief en een verademing was, werd het tegen de tijd dat het derde deel uitkwam niet meer op dezelfde manier ontvangen. Tomb Raider was simpelweg op vele gebieden ingehaald door andere games van die tijd.

Snel hierna, aan het einde van het vierde deel, werd helaas gekozen om Lara het loodje te laten leggen. Waarschijnlijk werd deze keuze gemaakt door de enorme druk welke op de ontwikkelaar van de game lag. Uiteindelijk maakte Tomb Raider, met een andere ontwikkelaar, en dus Lara Croft een comeback en werd ze wederom door de fans omarmd.

In 2013 kwam er een reboot van de serie. Dit deel bestond uit een meer realistische Lara. Jong, onervaren en met een kleine borstvang. Grappig genoeg was dit hoe Toby Gard haar daadwerkelijk heeft bedoeld. Kennelijk had hij een foutje gemaakt met het creëren van haar buste. Zijn bedoeling was om de slider welke haar voorgevel vergrootte op 50 procent te zetten maar, per ongeluk werd dit 150 procent. Hoewel hij dit zelf niet voor ogen had waren er collega’s welke het geschikter vonden en zo kwam Lara’s voormalige buste tot leven (figuurlijk dan).

De reboot richt zich dus vooral op de jonge Lara en hoe zij de Tomb Raider is geworden welke we allemaal kennen en lief hebben. Waar de oudere Lara compleet bad ass is laat de jongere Lara haar onzekerheden en zwakheden zien. Ze is nog geen Tomb Raider maar is goed op weg. De onervarenheid en de enorme drijfveer van deze dame zorgen dat ze wederom een plekje weet te bemachtigen in ons hart.

Uiteindelijk heeft de Tomb Raider franchise het tot een stuk of twintig games geschopt op verschillende consoles, met meer dan 50 miljoen verkochte exemplaren is het een enorm succes en dit komt mede door het hoofdpersonage. Lara is uitgegroeid van 540 polygonen tot 40.000. Tomb Raider is niks zonder Lara Croft en Lara Croft is niks zonder Tomb Raider. Een legendarisch icoon welke game consoles overstijgt en zelfs op het witte doek en op papier te vinden is. Na twintig jaar mag duidelijk zijn dat Tomb Raider een van de best verkopende franchises aller tijden is. Op naar de volgende twintig.  

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.