Star Wars Battlefront: Rogue One – Scarif Review

Star Wars Battlefront

Beste game van 2015
8.7

8.7

Rogue One: a Star Wars Story, draait inmiddels in de bioscopen. Aldaar kun je zien hoe de Rebellen het op gaan nemen tegen het kwaadaardige Empire, en centraal in hun strijd staan de plannen voor een bepaald ruimtestation die gestolen moeten zien te worden. Maar niets van dat in Rogue One: Scarif, de laatste uitbreiding voor Star Wars Battlefront!

Er is geen betere tijd om Star Wars Battlefront in te stappen. Niet alleen verschijnt de game voor leden van EA Acces spoedig in The Vault, maar door de release van de Ultimate Edition kun je voor vier tientjes de complete game, inclusief alle DLC, aanschaffen. Met meer dan dertig maps, veertien speelbare hero’s en veertien modes gaat deze versie je behoorlijk wat uren plezier op kunnen leveren. Wanneer je echter, net zoals de schrijver van dit stuk, meteen tijdens de release van het spel de Season Pass hebt gekocht, kon je de laatste twee weken al met Scarif aan de slag. Nu de content voor iedereen beschikbaar is, is het aan mij om jou te laten weten waarom je deze DLC wel of niet aan moet schaffen.

Natuurlijk, Rogue One is een hit. Zelfs de blinde mensen onder ons zagen dit aankomen. Dat EA en Dice dan in hun laatste DLC voor Battlefront een uitstapje maken naar deze film is niets minder dan logisch. Hoewel Battlefront zich vooral focuste op content uit A New Hope, The Empire Strikes Back en Return of the Jedi (met een klein uitstapje naar The Battle of Jakku), voegt de ontwikkelaar toch Rogue One-content toe. En waarom ook niet, de film situeert zich in dezelfde periode als A New Hope. Qua setting is het dus niet meer dan goed dat we even de stranden van Scarif aan mogen doen. Maar is Scarif een plek waar je na voorgaande DLC (het toffe Outer Rim, het geniale Bespin en het leuke Death Star) vele, vele uren kwijt gaat zijn?

Kortweg? Ja. De omgeving, met palmbomen, bruine stranden en blauwe luchten, zorgt voor een goede afwisseling met de planeten die we eerder mochten bezoeken in Battlefront. Daarnaast brengt de content flink wat modi mee om te spelen. Denk aan Walker Assault (wat nog steeds mijn favoriete mode is!), Blast, Fighter Squadron en Turning Point. Stuk voor stuk modi die zich in de laatste 12 maanden hebben bewezen en favorieten zijn onder fans. Het is dan ook tof dat deze allen te spelen zijn op de nieuwe maps. Interessanter is echter het feit dat Scarif een compleet nieuwe mode met zich mee brengt. Infiltration laat je exact doen wat de titel zegt. In een mode, opgebouwd uit drie fases, is het aan de Rebels om datatapes te stelen van The Empire. Als Empire moet je dit tegen gaan houden. Klinkt simpeler dan het is.

In de eerste fase stappen we in de bekende ruimteschepen. TIE Fighters, X-Wings, je kent het. Maar dit keer introduceert de game de U-Wing, een compleet nieuw voertuig dat we kennen uit Rogue One. De U-Wing moet door een schild zien te komen en op Scarif zien te landen. De TIE’s zetten alles op alles om de speler in de U-Wing te vernietigen. Spelers in de X-Wing moeten ze juist beschermen. Met het feit dat er steeds meer spelers een U-Wing krijgen, is epische space combat een garantie. Omdat het aanvallen van de U-Wing zorgt voor een trechter waarin iedereen zit, zijn de gevechten sneller en intenser dan voorheen. Mocht het een Rebel lukken om met zijn U-Wing door het schild te krijgen, dan kan de landing op Scarif in gang gezet worden. Tijd voor fase 2.

Hierin herken je de ‘ouderwetse’ shooter gameplay waarin Rebels het tegen Stormtroopers (inclusief de nieuwe Shoretroopers) op moeten nemen. Omdat er een groter plan gaande is, is het aan de Rebels om een afleiding te creëren. Het doel is het opblazen van een Imperial Cargo Ship. Stormtroopers moeten dit voorkomen binnen de tijd. Lukt dat niet, dan is fase 3 de volgende. In deze laatste fase is het wederom aan de Rebellen om al schietend The Empire te verslaan. Echter, nu moeten datatapes terug gebracht worden naar de U-Wings. Datatapes met plannen. Niet voor de Death Star, dat gebeurde al in de film. The Empire zet alles op alles om spelers bij hun extraction point weg te houden. Grootse gevechten staan voor je klaar. Een goede pot Infiltration kost je zo’n 25 tot 30 minuten en kan je, wanneer je team goed speelt, op het puntje van je stoel krijgen.

Rogue One: Scarif brengt naast de vier nieuwe maps en de nieuwe mode ook nieuwe wapens, Star Cards en speelbare helden met zich mee. Mijn favoriete nieuwe wapen is zonder twijfel dat van Jyn Erso. De A180 is een uniek pistool dat je, tijdens het spelen, aan kan passen naar een sniper, een assault rille of een Ion Blaster. Het switchen is makkelijk en zo gedaan, maar je wapen kan zich letterlijk op elke situatie aanpassen. Ik raad je dan ook aan om dit wapen snel vrij te spelen. Tenzij je graag met Jyn zelf speelt, de eerste van de nieuwe helden, want zij heeft het wapen standaard op zak. De tweede held, of eigenlijk Villain, is Orson Krennic, de wit gecapete man aan de kant van Darth Vader. Beide nieuwe helden spelen heerlijk en brengen nieuwe gameplay met zich mee. Krennic is een personage dat je beter als verdediging in kunt zetten dan als aanvaller. Met schilden en Armor Breakers speelt hij zeer anders dan de aanvallende Jyn.

Een jaar na release is Battlefront een game geworden die uitpuilt van de content. Met Scarif komen nieuwe Hutt contracten om nieuwe wapens vrij te spelen, nieuwe maps en een nieuwe modi. Mocht je de Season Pass niet hebben en toch met misschien wel de leukste DLC van de game aan de slag willen gaan; koop Scarif dan gewoon los. Heb je de game nog niet maar heb je wel interesse? Dan is de Ultimate Edition de beste manier om in te stappen. Spelers keren massaal terug naar Battlefront en ik snap wel waarom. De missie om naar level honderd te levelen om de Rogue One outfits vrij te spelen is er eentje die ik maar al te graag accepteer. Ook in 2017 verdwijnt Battlefront niet uit mijn Xbox One!